fbpx

Hogyan készíts időtálló brandet

Sokan fordulnak azért hozzám, mert úgy érzik, hogy a vállalkozásuk kinézete elavult. Ezért, ha már időt és pénzt fektetnek a vállalkozásuk felfrissítésébe, természetes, hogy valami időtállót akarnak alkotni, amit nem kell folyton újratervezniük.
Ez nagy nyomást gyakorolhat az arculatépítési folyamatra, de szerencsére néhány kulcsfontosságú alapelv segítségével egy időtlen márka létrehozása minden vállalkozás számára megvalósítható.

5 lépés az időtálló arculatépítéshez

1. Kezd a „MIÉRT”-el

A márkaépítés első lépéseként tisztáznod kell magadban, hogy miért hoztad létre a vállalkozásod. Egyes vállalkozók számára a válasz egyértelmű, míg mások számára lehet, hogy kicsit mélyebbre kell ásni magukban.

A vállalkozásod mögött meghúzódó „miért”-nek mélyebbnek kell lennie a saját személyes céljaidnál és vágyaidnál. Például előfordulhat, hogy azért indítottad el tanácsadói vállalkozásodat, mert vágytál a szabad munkavégzésre. Ez gyakori a vállalkozóknál, és arra nem rossz ok, hogy vállalkozást indíts, azonban ezzel a „miért”-el nem fognak megtalálni az ideális ügyfeleid, mert rólad szól és nem róluk.

Egy időtálló márka létrehozásához szükség van egy erős célra, hogy megalapozd a vállalkozásod megjelenését és működését. Ennek nem kell mindenképpen úttörőnek lennie, mint például a világéhség megoldása. Valójában egy vállalkozó leglenyűgözőbb küldetése gyakran nagyon egyszerű és érthető.

Ha szükséged van segítségre a vállalkozásod küldetésének és céljának megtalálásához, akkor kattints ide, és szerezd be a legnépszerűbb ingyenes termékemet, a „Márkád pozicionálása” című munkafüzetemet!

2. Határozd meg a problémákat

Minden potenciális vásárlónak, aki kapcsolatba kerül a vállalkozásoddal van egy problémája. Ezeknek a problémáknak a megoldásában segíthetsz TE nekik. Az egyik legjobb dolog, amit a vállalkozásod érdekében tehetsz, hogy kristálytisztán meghatározod azokat a problémákat, amelyekkel az ügyfeleid szembesülnek. Ennek a tudásnak a birtokában az ajánlataidat és csomagokat optimálisan meghatározhatod a számukra.

Ennek illusztrálására nézzünk néhány példát:

3. Maradj egyszerű

Ha elképzeled a legidőtállóbb márkákat, mi a közös bennük? Az iparágtól, a helytől és az árképzéstől függetlenül a legidőtállóbb márkaidentitás viszonylag egyszerű. Néhány példa, ami eszembe jut, a Nike, a Chanel, az Apple, a McDonald’s és a Disney. Ezek a márkák mindegyike releváns marad a változó időkben.

Ne téveszd össze az egyszerűt az unalmassal! Az Apple logó önmagában például rendkívül minimalista, és semmi különös nincs benne, de a márka sokkal több, mint egy logó. Egy logónak mindenképpen egyedinek és felismerhetőnek kell lennie, de ahhoz, hogy időtlen maradjon, bizonyos fokú egyszerűségre van szükség, hogy egy-két éven belül ne menjen ki a divatból. Ugyanez vonatkozik a vállalkozás egyéb vonatkozásaira is, például a küldetésére.

Bár az imént írtam az egyszerűség fontosságáról, ez nem jelenti azt, hogy teljesen figyelmen kívül kell hagynunk a trendeket. Értelemszerűen a trendek múlékonyak, és ezért látszólag az időtlenség ellentéte.  Gondolj a legidőtállóbb márkákra, mint például a Nike, az Apple és a McDonald’s. Ha rákeresel a logóik történetére, láthatod, hogy az évek során némileg fejlődtek az akkori trendeknek megfelelően.

Az Apple logója az egyik legjobb példa arra, hogyan lehet helyesen beépíteni a trendeket az időtlen márkaépítésbe. Az Apple-t 1976-ban alapították egy meglepően bonyolult logóval. A következő évben elfogadták az egyszerű, minimalista alma alakzatot, amelyet ma mindannyian ismerünk. A következő 40 év alatt megőrizték ugyanazt a formát, de megváltoztatták a színüket. Emlékszel, amikor a színátmenetek divatosak voltak a 2000-es évek elején? Az Apple jól kihasználta ezt a trendet, most pedig az Apple visszatért a lapos, egyszínű logóhoz, a mai minimalista esztétikának megfelelően.

A vállalkozásod kinézete soha nem lesz teljesen készen, mert ha tartós és időtálló márkát szeretnél létrehozni, akkor fel kell készülnöd arra, hogy idővel fejlődni is fog. Ez azt jelenti, hogy játssz a trendekkel és néhány évente frissítsd a vizuális megjelenésed. Ahogy az Apple példáján is látszik, ehhez nem kell teljes márkaváltáson átesni, és a nulláról kezdeni.

5. Építsd ki a bizalmat és a hűséget

Végül, de nem utolsósorban az időtálló márkaépítéshez elengedhetetlen egy olyan vállalkozás létrehozása, amely bizalmat és hűséget épít az ügyfelei körében. Ezek nélkül olyan lesz a vállalkozói utad, mint egy küzdelem. A bizalom az egyik legfontosabb tényező, ami meghatározza, hogy valaki vásárol-e tőled, vagy nem. A hűség pedig kiemelkedő fontosságú ahhoz, hogy ügyfeleid később is téged keressenek meg.
Tudtad, hogy sokkal drágább új ügyfeleket szerezni, mint a jelenlegi ügyfeleket megtartani?

Íme néhány módszer a vállalkozásod iránti bizalom kialakítására:

A következőket teheted annak érdekében, hogy az ügyfeleid visszatérjenek:

Következő lépések: időtálló márkaépítés

Ebben a blogbejegyzésben 5 olyan lépést osztottam meg, ami egy időtálló márka létrehozásához szükségesek. Ezek az lépések segítenek olyan brandet kialakítani a számodra, amely évek múlva is releváns maradhat, soha nem megy ki a divatból, és fenntarthatóan növekszik.
További támogatásért íme néhány javasolt lépés:

Webdesignerként rengeteg időt töltök stock képek böngészésével az ügyfeleim és a saját vállalkozásom számára egyaránt. Mivel sok ügyfelem női vállalkozó, ezért gyakrabban keresek nőies fotókat a projektjeimhez. A szem egyértelműen vonzódik a képekhez, különösen azokhoz, amelyeken emberek szerepelnek. A fényképek történeteket mesélnek el és bizonyos érzelmeket váltanak ki. Ezért fontos, hogy körültekintően válasszuk ki a stock fényképeket a weboldalunkhoz.

Amikor stock fotókat böngészek, elsősorban 3 dolgot keresek: jó minőséget, megfelelő hangulatot és az adott témát. Kifejezetten a nőies stock fotóknál igyekszem elkerülni azt, hogy túlzottan sztereotípiákra hagyatkozzam. Általában olyan képeket keresek, amelyeknek könnyed, felemelő megjelenése és hangulata van. A női vállalkozók nagyon erősek, hiszen képesek a munka, a család és az otthonteremtés összehangolására. 

Mindezt szem előtt tartva gyűjtöttem össze egy nőies fotógyűjteményt ambiciózus női vállalkozók számára. Minden fotó a forráshoz kapcsolódik, ahonnan ingyenesen letölthető. Ezek a fotók átadják mindazokat a tulajdonságokat, amelyeket a vállalkozást indító hölgyekhez kötök: kreativitás, kecsesség, kíváncsiság, okosság és együttműködés.

Hogyan használd ezeket a stock fotókat:

Íme néhány módszer, amellyel felhasználhatod ezeket a fotókat a vállalkozásodban:

Magától értetődő az, hogy a logó nagyon fontos része a vállalkozásod vizuális megjelenésének. Azt viszont tudtad, hogy a legtöbb vállalkozásnak több logóváltozata is van? Valójában nagyon gyakori, hogy a márkák négy logóváltozattal is rendelkeznek, amik különböző nyomtatott és digitális használatához is alkalmasak.

Az egyik változat az a vállalkozásod elsődleges logója, a másik három pedig kiegészítők mellé. Összességében ezek a logóváltozatok sokoldalúbbá teszik a vállalkozásod megjelenését és elősegítik, hogy különböző helyeken egységesen nézzen ki.

Mik is pontosan a logóváltozatok?

Egyszerűen a logóváltozatok a saját logód alternatív változatai. Stílusukat tekintve nem nagyon különböznek egymástól, hiszen minél összetartozóbbnak tűnnek, annál jobb. A fő különbség köztük az alakjuk. Mindegyik változat bizonyos felhasználási esetekre alkalmazható, amelyeket az alábbiakban tekinthetsz meg.

Négy általános logóváltozat

Természetesen nem szükséges négy logóváltozat. Egyes vállalkozásoknak többre van szüksége, másoknak pedig kevesebbre. Ennek a száma valóban attól függ, hogy milyen típusú vállalkozásod van, hol és milyen felületen jelennek meg a logóid.

Az alábbiakban olvashatsz a négy leggyakoribb logóváltozatról, amelyek segítenek téged egy összefüggő és sokoldalú vizuális márkaidentitás kialakításában. Bemutatás céljából példákat mellékelek azokra a logókra, amelyeket az egyik márkaépítő ügyfelem, az Vincze Kitti műkörömépítő számára készítettem.

1. Elsődleges logó

Az elsődleges logó a legteljesebb és legösszetettebb logóváltozat. Gyakran egy szöveg (a vállalkozásod neve) és egy egyedi illusztráció vagy ikon kombinációját tartalmazza. Esetleg megjeleníthetsz rajta egy feliratot és az vállalkozás megalapításának az évét is. Az elsődleges logók vízszintesen és függőlegesen is általában jól kiegyensúlyozottak.

Az elsődleges logó a leggyakrabban használt logóváltozat, és leginkább a nagyméretű helyeken használható, például a weboldalak fejlecében, a brosúrákban és a feliratokban.

2. Széles vagy vízszintes logó

Az elsődleges logó szélesebb változatát gyakran vízszintes vagy másodlagos logónak nevezik. Az elsődleges logó vízszintes változatának létrehozásához szükség lehet némi átstrukturálásra vagy egyszerűsítésre, például a szlogen eltávolítására. Egyes esetekben a vízszintes logó egyszerűen egy tipográfiai logó a vállalkozás nevével, egyéb elemek nélkül.

A széles logók tökéletesek fejléces papírokhoz, e-mail aláírásokhoz és a közösségi média bannerekhez.

3. Aljelölés

Az aljel egy tömörített és egyszerűsített logóváltozat. Általában csak a márka ikonját vagy kezdőbetűit tartalmazza, de vannak kivételek. Az aljelek általában kör vagy négyzet alakúak.

Az aljelölések kiválóan alkalmasak kis képernyőkön, ahol az elsődleges és másodlagos logók olvashatatlanná válnak, például a közösségi média profilképei és vízjelei.

4. Favicon

A favicon egy apró ikon, amely a böngésző lapján, a webhely címe mellett található. Mivel nagyon kicsi, általában csak az elsődleges logó ikonját tartalmazza. Ha a logórendszer nem tartalmaz ikont, a favicon ehelyett a márkanév kezdőbetűiből állhat.

Hány logóváltozattal rendelkezik a Te vállalkozásod?

Ezeken a változatokon kívül fontos, ha színes logóval rendelkezel, hogy az jól mutasson különböző színárnyalatokban és fekete fehérben is. Ez azért fontos, mert különböző helyeken szükség lehet a logó sötét színű, világos színű, fekete, fehér vagy akár a szürkeárnyalatos változatára.

Remélem, hogy ez a bejegyzés segített neked megérteni, hogy milyen előnyökkel jár az, ha akár négy logóváltozattal is rendelkezel. Összefoglalva, a logóváltozatok sokoldalúbbá teszik a vállalkozásodat, és segítenek abban is, hogy a lehető legjobb fényben mutasson a különböző – nyomtatott és digitális – beállításokban.

Webdesignerként az ügyfeleimmel azon dolgozom, hogy egy különleges és kiemelkedő elsődleges logót tervezzek, majd az igényeiknek megfelelően további variációkat alkossak. Kattints ide, ha többet szeretnél megtudni a logó és arculattervezési szolgáltatásomról.